Tuesday 10 January 2012

Kemusykilan

1. Saya rasa tidak perlu membuat pelaburan ini kerana saya sudahpun pencen.
-Pencen adalah wang untuk perbelanjaan hidup setelah anda bersara. Pelaburan unit trust ini pula boleh digunakan untuk melakukan ibadah haji, menampung kos pendidikan anak-anak, untuk pergi melancong dan yang paling penting sebagai DANA KECEMASAN sekiranya berlaku perkara-perkara yang diluar jangkaan.

2. Berapakah jumlah minimum untuk memulakan pelaburan & mebuat pelaburan tambahan?
-Pelaburan minimum adalah RM1,000, dan pelabuhan tambahan RM100.

3. Adakah pelaburan sebegini halal HALAL dan berasakan syariah?
- Pelaburan unit terbahagi 2 jenis. 1. Dana konvensional yang tidak patuh syriah. 2. Dana Islamik yang patuh Syariah & HALAL. Dana Islamik akan dilaburkan di dalam syarikat-syarikat komunikasi, pengangkutan minyak, dan sebagainya.

4. Bolehkah saya mengeluarkan wang pelaburan saya dan bagaimana caranya.
- Boleh. Pelaburan tidak mempunyai tempoh matang dan pelabur boleh keluarkan bila-bila masa. Caranya mengisi borang pengeluaran ataupun secara online.

5.  Adakah wang pelaburan saya selamat? Ada kemungkinan tak wang saya akan selamat?
- Bila anda melabur duit anda akan bertukar pada unit dan unit tidak akan hilang dan berkurang.


Nilai semasa= jumlah unit X harga semasa.


Ketika harga rendah, anda tidak akan mengalami sebarang kerugian sekiranya anda tidak jual pelaburan anda. Malah anda jual ketika harga sedang tinggi, anda akan mendapat pulangan yang sangat baik!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...